Et R.O.S.-forløb er til for elever med en bekymrende fraværsprocent, for at øge deres deltagelse i klasserummet.
R.O.S.' formål er at få elever med højt skolefravær tilbage til klasserummet i deres egen skole.
Målet med forløbet er at afdække de(n) egentlige årsag(er) til elevens fravær og søge løsninger derpå. Vi går til den opgav med fokus på ressourceafklaring, overblik og samarbejdet med eleven og deres netværk.
R.O.S. er en indsats i Herning kommune, hvor formålet er at få elever med bekymrende skolefravær inkluderet i et almindeligt skoletilbud, med udgangspunkt i elevens distriktsskole. Målgruppen er elever i 4.-10. klasse.
Forløbet varer som udgangspunkt i 3 måneder og afsluttes med en opgørelse over indsatser, overdragelse af teorier til videre indsats samt de videre aftaler for eleven, elevens familie og skolen.
For at kunne få et forløb ved R.O.S. skal en elev have haft:
Bemærk at, eleven skal gå i 4.-10. klasse.
Elever kvalificerer ikke til et R.O.S.-forløb hvis de
Alle børn er unikke, og vi tager højde for det i udvalget af indsatser. Forløbet selv inddeler vi i fire faser:
I den første fase holder vi møde med skolen, eleven, elevens familie (og evt. rådgiver), hvor vi laver en kort status på trivsel og behovene for støtte, vi laver en handleplan med konkrete og opnåelige mål og vi laver aftaler for det videre samarbejde mellem skole, hjem og R.O.S.-læreren.
Den anden fase består af hyppig kontakt mellem eleven, familien og evt. skolen. Vi inddrager familien og eleven i at finde løsninger, vi foreslår aktiviteter som praktikker, fritidsaktiviteter, væresteder, sociale aktiviteter, mm. Det primære mål er at opbygge tillidsfulde relationer mens vi søger at indtænkte skolen som den fysiske base for den relation.
I den tredje fase dykker vi ned i årsagerne til at et R.O.S.-forløb er nødvendigt. Vi kortlægger elevens og familiens historik, vi undersøger problematikkerne bag elevens fravær og vi følger op på de konkrete mål fra handleplanen.
I den sidste fase søger vi at sikre en god overgang fra R.O.S. tilbage til en normal skolegang. Vi laver aftaleark med eleven, familien og skolen, vi overdrager det, inkl. undersøgelser og indsatser, for at muliggøre en fortsættelse af indsatserne. Og vi har en tæt opfølgning med eleven, familien og skolen indtil overdragelsen er fuldført.
Da forskellige elever har forskellige behov, vises der her en liste af mulige indsatser:
Der kan aftales andre indsatser i elevens handleplan, der bliver udarbejdet i samarbejde med skolen, hjemmet og eleven.
R.O.S. koordinator
R.O.S. medarbejder
R.O.S. medarbejder